Maszyna do liczenia – liczenie na konkretach

Kształtowanie umiejętności liczenia (dodawania i odejmowania) obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci.

Liczenie wywodzi się z rytmu i gestu wskazywania. Najpierw dziecko wyodrębnia z otoczenia to, co chce policzyć. Może to uczynić wzrokiem albo gestem. Następnie dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Często na rytm dotykania nakłada się rytm oddechu i rytm bicia serca, dlatego niektórych przedmiotów dotyka więcej niż jeden raz. W miarę ćwiczenia dziecko dąży do precyzji. Licząc stara się przestrzegać reguły jeden do jednego: jeden liczony przedmiot, jeden gest wskazujący i jeden wypowiedziany liczebnik.

Dziecko stosunkowo późno zaczyna rozumieć, że wynik liczenia nie zależy od tego, czy liczy “od początku” czy “od końca”. Ważne jest, aby policzyć wszystkie przedmioty. Do tych prawidłowości liczenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń.

Trzeba więc zachęcać dziecko do liczenia, pokazywać jak się liczy, liczyć razem z nim, podpowiadać liczebniki itp. (na podstawie E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska: Dziecięca matematyka. Warszawa 1997)

Choć radzimy sobie z dodawaniem i odejmowaniem w pamięci bez większego problemu od czas do czasu w formie zabawy lubimy wrócić do aktywności związanych z liczeniem tzw. “konkretów”.

Jak Wam się nasza maszyna licząca podoba?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *