Sposobów kilka na owoce (zabawy z językiem angielskim)

Okres życia człowieka od narodzin do ukończenia 6, a nawet 8 roku życia nazywany jest okresem szczególnej wrażliwości językowej. To czas intensywnego poznawania języka ojczystego (i nie tylko). To okres, kiedy dziecko “uczy się” go (choć to nie do końca dobre słowo) w sposób nieświadomy, dokładnie tak jak zdobywa inne umiejętności takie jak chodzenie czy samodzielne spożywanie posiłków.

Od pewnego czasu już nie dziwi nas fakt, że przedszkolak dużo łatwiej “łapie” wyrażenia angielskie, niż jego rodzic (oczywiście, że ten też “łapie”, ale kosztuje go to dużo więcej wysiłku).

Dziecięca naturalność i łatwość w przyswajaniu wiedzy aż kusi, by stwarzać dzieciom warunki takie, by mogły w naturalny sposób przyswajać wiedzę, kolejny język. A jeśli to uczynimy, to z całą pewnością zadbamy tym samym o ich rozwój osobowy i społeczny, a w konsekwencji także o ich zdrowie (Włoscy naukowcy z Uniwersytetów w Milano i Bolzano doszli do wniosku, że ze względu na fakt, iż u osób dwujęzycznych mózg jest zmuszony do ciągłej aktywności, zapobiega to chorobom neurodegeneracyjnym, w tym demencji i chorobie Alzheimera. Psycholingwista Ellen Białystok z Uniwersytetu w Toronto potwierdza tę tezę, stwierdzając na podstawie swoich badań, że osoby dwujęzyczne wykazywały symptomy choroby Alzheimera kilka lat później w stosunku do tych jednojęzycznych, u których występowało ten sam rodzaj choroby.*).

Odkąd mam możliwość stwarzania sytuacji, w których używanie języka obcego przychodzi dzieciakom naturalnie, odtąd staram się przygotowywać zajęcia językowe dla moich wychowanków w taki sposób, by sprawiły im przede wszystkim dużo radości, by pozwoliły  na ciekawą zabawę i by przy okazji pozwoliły poznawać kolejne słowa i wyrażenia. Tym razem pokażę Wam kilka inspiracji związanych z tematem owoców (i warzyw).

Owoce i warzywa to dosyć popularny i jednocześnie lubiana przez najmłodszych tematyka. Co takiego spodobało się moim wychowankom najbardziej?

MINI RZEŹBY PAPIEROWE

Standardowe karty obrazkowe, kostka obrazkowa, sylwety owoców, ich drewniane kopie, czy też najprawdziwsze owoce i warzywa to wszystko możecie śmiało wykorzystać do zapoznania dzieci z nowymi słowami w języku angielskim.

Podczas jednych z zajęć poszłam o krok dalej. Przygotowałam niewielkie sylwety rzeźb papierowych  (tworzy się je z papieru oraz taśmy malarskiej) w kształcie owoców i kiedy już po szeregu zabaw utrwalających nowe słownictwo postanowiliśmy je sobie raz jeszcze uporządkować losowaliśmy z drewnianej skrzynki konkretną sylwetę – nazywaliśmy ją – by następnie zająć się jej pomalowaniem. Przy okazji był to dobry moment, by móc utrwalić również nazewnictwo poszczególnych kolorów.

Zobaczcie, jakie mini cudeńka z papieru można stworzyć.

Po wysuszeniu nasze dzieła są na tyle trwałe, że możemy je wykorzystać jako “losy” pozwalające się nam dobierać w grupy lub też jako elementy wyznaczające nasze role w grze typu “sałatka owocowa”.

UKŁADANKA “NA STRAGANIE” WYD. EPIDEIXIS

Puzzle “Układanka. Na straganie” Wyd. Epideixis trafiły w nasze ręce w 2015 roku. Wtedy doskonale spisały się jako prosta, 4-elementowa układanka dla najmłodszych ćwicząca spostrzegawczość, koncentrację uwagi oraz logiczne myślenie.  Co więcej pozornie prosta układanka skłaniała bawiące się nią dzieci do odpowiedniego manipulowania poszczególnymi elementami, a wpływa to również w tym przypadku na rozwijanie sprawności ręki oraz motoryki małej. Najmłodsi układający kolejne elementy prostych puzzli rozwijają również zasób swojego słownictwa.

W ostatnim czasie wydawnictwo do pudełka z puzzlami dołożyło coś jeszcze  – plansze do samodzielnego wycięcia, zawierające polskie i angielskie nazwy przedstawionych na obrazkach owoców i warzyw. Ta niewielka zmiana daje nam dużo więcej możliwości wykorzystywania tego samego zestawu.

Ponieważ moje przedszkolaki jeszcze nie czytają, ale wyrażają spore zainteresowanie literami podczas zajęć w ramach ciekawostki wykorzystuję angielskie podpisy pod puzzle. Zadanie dziecka polega na ułożeniu układanki (ze względu na niewielką ilość elementów trwa to dosyć krótko/sprawnie), wypowiedzeniu konkretnej nazwy produktu oraz dobraniu do ułożonego owocu/warzywa odpowiedniego napisu. To takie “globalne czytanie” tyle tylko, że w języku angielskim.

Ta prosta aktywność sprawia, że dzieci automatycznie zapamiętują wygląd danego wyrazu i przyporządkowują go poszczególnej sylwecie owocu lub warzywa. W przyszłości będzie im o wiele łatwiej odnaleźć się w gąszczu nowych angielskich wyrazów.

PIRAMIDA OWOCOWA (do wydruku)

Ostatnimi czasy dużą atrakcję dla moich przedszkolaków stanowi domino w formie piramidy. Ponieważ tego typu układanki bardzo im się podobają, staram się na każdy nowy temat tworzyć odpowiednią. Tym razem jest to piramida owocowa.

Na czym polega zabawa z użyciem piramidy.  W przypadku moich zajęć dzielę dzieciaki na dwie grupy (dlatego, że tworzone przeze mnie piramidy zawierają mniej więcej 9 elementów, tyle wystarczy, by utrwalić 9 słów).

Rozkładam poszczególne elementy piramidy – trójkąty na dywanie. Jeden element układam na środku koła, w którym siedzą dzieci. Zwracam się do poszczególnych dzieci: “imię dziecka choose one piece of the pyramid, please”/ “What fruits do you see on the triangle/in the picture?“/”Match it to the rest…, please”/ “Well done!”, itp.

I tak kolejno budujemy piramidę, która na samym końcu osiąga taki oto stan:

Gdyby ktoś z Was był zainteresowany pobraniem piramidy w formacie pdf – możecie to zrobić TUTAJ

PUS “HAPPY ENGLISH”

W pracy indywidualnej lub z nieco starszymi uczniami do utrwalenia nazw owoców i warzyw (jedzenia) i nie tylko nadają się idealnie książki “Happy English”. To pomoce, które wykorzystujemy razem z Systemem Edukacji PUS (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź).

Zadanie dziecka polega tutaj na odpowiednim dopasowaniu kafelka/klocka z numerem do odpowiedniego pola w pudełku kontrolnym. Po odpowiednim dopasowaniu wszystkich ponumerowanych płytek następuje tu element sprawdzający. Pudełko zamykamy, obracamy, klocki przewracają się na drugą stronę ukazując kolorowy wzór, który sprawdzamy z poprawnie rozrysowanym wzorem w książeczce.

Proste, a niezwykle wciągające.

_ _ _

*źródło: KLIK

 

 

1 thought on “Sposobów kilka na owoce (zabawy z językiem angielskim)

  1. Czytam Wasze wpisy i zastanawiam się skąd czerpiesz na to wszystko pomysły i czas.
    Podziwiam i zazdroszczę dzieciakom takiej nauczycielki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *