EduMATRIX

Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o EduMATRIXie (a miało to miejsce w styczniu 2017 roku, wtedy też powstał ten wpis) nie mogłam wyzbyć się skojarzeń przynoszących mi na myśl film braci Wachowskich. Nim jednak zaczęłam się zastanawiać czym może być wspomniana „edu” wersja owej opowieści w moje ręce trafił drewniany zestaw, który wszystko wyjaśnił…

Czym tak właściwie jest EduMATRIX?

To drewniana skrzynka – zestaw – zawierający dwie, dwustronne, plansze z okienkami, podkładki do plansz oraz całkiem sporo idealnie pasujących do okienek w planszach bloczków (gładkie sześciany w różnych kolorach, kostki z literami i cyframi, bloczki zawierające znaki arytmetyczne oraz symbole właściwe dla języka programowania, kostki do losowania cyfr, liter i kolorów, a także bloczki kursora).

Skąd pomysł na EduMATRIX?

Geneza powstania EduMATRIXa (wzbogacona o program nauczania EduMX) podyktowana była potrzebą odnalezienia alternatywnego rozwiązania dla nauczania informatyki, odraczającego w czasie używanie komputera do zdobywania przez dziecko wczesnoszkolne podstaw i gotowości szkolnej do programowania w kolejnych klasach.

Powstał więc eko – komputer nie zużywający energii elektrycznej, który można używać bez względu na warunki wokoło, a który przede wszystkim nie jest szkodliwy dla jego użytkownika (nie nadwyręża wzroku), choć przyznać muszę, że uzależnia.

Co dalej?

EduMATRIX to jak się okazuje narzędzie, które w procesie edukacyjnym, ma łączyć wysiłki uczniów i nauczyciela. To wielofunkcyjna pomoc dydaktyczna, która rozwija umiejętności i wiedzę z obszaru logiki, matematyki, informatyki (myślenia komputacyjnego), programowania i wielu innych.

EduMATRIX nazywany przez swych twórców swoistego rodzaju zeszytem ćwiczeń, który uczeń wypełnia i obsługuje niczym aplikację komputerową wydaje się być atrakcyjną i zdrową alternatywą zarówno względem papierowego zeszytu, jak i komputera.

Zastosowanie EduMATRIXa?

EduMATRIX można łatwo dostosowywać do praktycznie każdego etapu edukacyjnego od początku przedszkola do końca szkoły powszechnej. Niezwykła elastyczność narzędzia stanowi o jego wysokiej efektywności. Zestaw pozwala na wykorzystanie potencjału ucznia i właściwe pokierowanie jego aktywnością z różnych obszarów wiedzy.

Jak to wygląda w praktyce?

OBSZAR EDUKACJI  MATEMATYCZNEJ

Planszę EduMATRIX z powodzeniem można wykorzystywać do wykonywania obliczeń, pamiętając o odpowiednim położeniu cyfr w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.

Wykorzystaliśmy również planszę z ułożeniem liter i cyfr – posługując się kodem literowo – cyfrowym (np.: ułóż na polu E2 bloczek z cyfrą 2), by obliczać sumę bądź różnicę poszczególnych działań zapisanych literowo – cyfrowym kodem.

EduMATRIX służy nam również jako miejsce na spisanie najważniejszych danych z zadań z treścią,

czy też do określania i porównywania liczebności zbiorów.

Kolorowe elementy zestawu spisują się idealnie jako liczmany, szczególnie wtedy, kiedy nasza pociecha znajduje się na etapie liczenia na tzw. “konkretach”.

OBSZAR EDUKACJI INFORMATYCZNEJ

Kolorowe bloczki aż proszą się o to, by na planszach układać z nich dowolne rysunki, kiedy skupimy się na ułożeniu rysunku z sześcianów w kolorach RGB (czerwony, zielony, niebieski) mamy do czynienia – choć nie zawsze musimy sobie  to uświadamiać – z elementami edukacji informatycznej.

OBSZAR EDUKACJI PRZYRODNICZEJ

Plansza EduMATRIX posłużyć nam może jako wykres słupkowy – na którym to np. zapisujemy odczyty temperatury. To doskonałe wsparcie do prowadzonego przez nas kalendarza pogody (warunek prowadzenia w/w zapisów jest jeden, temperatura musi być dodatnia).

OBSZAR EDUKACJI TECHNICZNEJ

Planowanie poprzez kodowanie drogi z punktu A do punktu B, a następnie odkodowywanie tejże drogi to jedno z zadań, które bardziej niż inne przypadło nam do gustu. Choć na pierwszy rzut oka kombinacja strzałek o różnym położeniu wydaje się skomplikowanym wzorem, wcale taka nie jest. Zwykłe odkodowywanie drogi wzbogacić można o atrakcyjną dla dziecka treść. “Opowieść drogi” nabierze wtedy zupełnie innego wymiaru.

OBSZAR EDUKACJI PLASTYCZNEJ

Tworzenie rysunków z użyciem kolorowych bloczków, poprzez odczytywanie poszczególnych informacji również przyniosło nam sporo frajdy. Oto kwiat stworzony dzięki odkodowaniu następującego zapisu: F5 zielony, F6 – zielony, F7 – zielony, F8 – zielony, G7 – zielony, H6 – zielony, F3 – żółty, E2 – czerwony, E4 – czerwony, G2 – czerwony, G4 – czerwony. Owo zadanie wykonywać można i w drugą stronę. Stworzony z bloczków obrazek spisujemy następnie w postaci zapisu literowo – liczbowego.

OBSZAR EDUKACJI JĘZYKOWEJ (POLONISTYCZNEJ)

Układanie prostych słów, a następnie “zapisywanie” ich w postaci spółgłosek i samogłosek to zabawa idealna dla zerówkowiczów i uczniów klas początkowych. Przy okazji poćwiczyć możemy podział wyrazów na sylaby, czy też wyodrębnianie poszczególnych głosek w słowach czy liter w wyrazach.

OBSZAR EDUKACJI RUCHOWEJ

Najatrakcyjniejszą aktywnością w naszym obcowaniu z EduMATRIXEM okazało się dopasowanie pod poszczególne symbole ruchu i tworzenie z ich użyciem schematu choreograficznego. Każdy z uczestników zabawy tworzył układ ruchowy dla swojego kompana. Obroty, skoki na jednej nodze, podskoki czy skłony to tylko część z zakodowanych przez dzieciaki zadań do wykonania. Im bardziej skomplikowany układ – tym więcej uśmiechu i zabawy.

Czy to koniec?

EduMATRIX towarzyszy nam od blisko dwóch miesięcy. Przez ten czas sprawdził się nam jako zeszyt ćwiczeń z matematyki, kalkulator, mapa cyfrowa, notatnik czy też edytor grafiki. Jestem przekonana, że co najmniej raz tyle, jeśli nie więcej zastosowań eko – komputera do odkrycia jeszcze przed nami.

Zalety zestawu

Trudno jest mi być w pełni obiektywną, gdyż zarówno ja, jak i dzieci jesteśmy EduMATRIXem zauroczeni i póki co nie dostrzegamy wad zestawu, jeśli zaś o plusach mowa to:

– czas uruchomienia eko – komputera  to zaledwie 3 sekundy

– na uwagę zasługuje jakość wykonania zestawu oraz materiał, z którego go wykonano

– zestaw pozwala na wiele zastosowań, w których ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia

– zabawa, w której dzięki zestawowi bierzemy udział jest także nauką, a nie od dziś wiadomo, że przez zabawę uczymy się najefektowniej

– elementy zestawu, praca z nimi, rozwija sprawność manualną użytkownika EduMATRIXa

– osoba pracująca z EduMATRIXem poznaje i utrwala znajomość znaków alfanumerycznych, reprezentujących wybrane litery alfabetu łacińskiego oraz cyfry arabskie, poznaje i utrwala zasady zapisywania liczb jedno i wielocyfrowych, a także działania arytmetyczne.

Wiecie co jeszcze fajnego ma do zaoferowania nam EduMATRIX? Z użyciem jego plansz możemy zagrać w  „Statki”, „Warcaby”, czy „Kółko i krzyżyk”.

Niesamowite jaki potencjał tkwi w tym niewielkim pudełku, prawda?

Więcej o EduMATRIX oraz programie EduMX znajdziecie TUTAJTUTAJ. Jeśli zaś jesteś nauczycielem powinieneś zajrzeć tam koniecznie!

 Wpis powstał przy współpracy z Pilch.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *