Prehistoria – powrót do przeszłości. Jura Park i PNiEC – Krasiejów

Chociaż od czasu, kiedy to udało nam się odwiedzić pewne magiczne miejsce minęło już sporo chwil (2015), to jednak pamięć o nim pozostaje wciąż żywa.

Dinozaury, prehistoria, świat sprzed milionów lat… to tematy, które niezmiennie cieszą się w naszym domu dużym powodzeniem.

Kiedy więc nadarzyła się okazja, by odwiedzić największy w Europie park tematyczny nie wahaliśmy się ani chwili.

Nastawialiśmy się na spędzenie czasu z dinozaurami, szybko okazało się jednak, że Park w Krasiejowie to coś więcej…

PARK NAUKI I EWOLUCJI CZŁOWIEKA

Zbyt dużo jak dotąd o nim nie słyszeliśmy. Zupełnie nie rozumiemy dlaczego, bo śmiało moglibyśmy owy pawilon muzealny uznać za jedną z większych atrakcji wyjazdu. To tu staliśmy się świadkami fascynujących przemian jakie działy się i wciąż dzieją na naszej planecie.

Zwerbowani do jednostki temponautów (podróżników w czasie), wyposażeni w multimedialne kaski (kask z okularami 3d oraz głośnikami, z których dobiegał do nas głos przewodnika), stawiliśmy się na sali odlotów promów kosmicznych. Jeden z nich lada chwila miał nas przenieść wstecz o blisko 66 milionów lat.

Nim jednak prom nadleciał, spędziliśmy chwilę organizując sobie czas z użyciem interaktywnych gier i animacji, których znaleźć można tu pod dostatkiem.

Sam lot promem okazał się dosyć szybki i niezwykle intensywny w doznania (kino 5d). Kiedy się skończył wehikuł czasu przeniósł nas sporo lat wstecz, gdzie wirtualny przewodnik oprowadził nas po kolejnych “oknach ewolucji”…

Poznaliśmy interesujące fakty na temat zagłady wielkich dinozaurów, początków dwunożności, zejścia z drzew, założenia pierwszej rodziny, pojawienia się pierwszej miłości, konkurencji, karłów, gigantów, pierwszych pogrzebów, łowców mamutów oraz początków sztuki.

Kolejny krok na naszej prehistorycznej ścieżce stanowiło dogłębne zbadanie ekspozycji wystawy “świadectw ewolucji”… To tu mogliśmy podziwiać prehistoryczne wytwory rąk człowieka, to również tu porównywaliśmy budowę czaszek/szkieletów naszych przodków…

Podekscytowani, pełni nowej wiedzy oraz wrażeń ruszyliśmy ku dalszej przygodzie…

Tym razem swoje bramy otworzył przed nami…

JURA PARK

Miejsce powstałe w 2010 roku jest miejscem dosyć nietypowym.

Po pierwsze to właśnie tu na pokładzie Kapsuły Czasu przemierzającej 300-metrowy tunel udajemy się w podróż przez miliardy lat istnienia Wszechświata.

Po drugie to tu spacerowaliśmy po 1500 m ścieżce dydaktycznej, wzdłuż której podziwialiśmy ponad 200 modeli dinozaurów z różnych okresów w dziejach ziemi.

Po trzecie, to co wyróżnia Park Krasiejowski od innych, to fakt, że na jego terenie prowadzone są najprawdziwsze wykopaliska, zaś wybudowany tu pawilon paleontologiczny zabezpiecza największe w Europie skamieniałości triasowych płazów i gadów, które można oglądać przez przeszkloną podłogę.

Jest to jedyne muzeum na świecie, które stoi nad czynnym stanowiskiem paleontologicznym. Można zobaczyć tutaj rekonstrukcję szkieletu najstarszego jak dotąd odkrytego pradinozaura Silesaurus opolensis. W sezonie, od lipca do września, można przyjrzeć się pracy paleontologów.

Po czwarte to właśnie tu możesz zobaczyć i poczuć jak wyglądało prehistoryczne życie podwodne.

Po piąte czeka tu na każdego mnóstwo dodatkowych atrakcji: prehistoryczne kino 5d, plaża, plac zabaw, park pełen karuzel i innych mechanicznych sprzętów, warsztaty paleontologiczne oraz pełne zaplecze gastronomiczne.

Na przygodę z prehistorią w wydaniu kompleksu w Krasiejowie poświęciliśmy cały dzień, a i tak nie z wszystkich atrakcji udało nam się skorzystać.

Nie spodziewaliśmy się tego, że odwiedzane miejsce okaże się aż tak atrakcyjne. Park Ewolucji zadziwił nas swoją multimedialnością, Jura Park z kolei swą autentycznością. Myśl, że ziemia po której stąpaliśmy kryje pradawne sekrety okazała się nadzwyczaj ekscytująca.